START | OM MIG | ADMIN | KONTAKT
 
Bilstereobygget

Det som ligger på ritbordet är nu;
- 1st Ford Mondeo 2,0 -95 Kombi (Samma gamla pendlarkärra skall få sig en upgrade)
- 2st CDT EF-kit skall in i framdörrarna
- 1st CDT Kama, som får agera rearfill, i bakdörrarna (Drivs med HU'n).
- 1st Ground Zero Radioactive 12" bas med dubbla 4ohm spolar (Får spela
tillsvidare)
- 1st DLS CA12 som får ge mos till basen (Ger 400Wrms i 2ohm)
- 1st Ground Zero GZUA2225SQ, som driver framsystemen parallelkopplat.
- 1st HU, Alpine CDA-9855R
- Orginalgenerator från BOSCH på 90A, med 2st 65Ah Exide X-treme batterier.

Framdörrarna skall dämpas med bitumen och gummimatta, 2x4mm2 pch 2x1,5mm2
högtalarkabel skall dras ut till dörren för varje kit, riktiga bafflar med riktiga
galler skall göras, samt att slutstegen skall få en snygg och synlig installation.
Dessutom skall jag dra 50mm2 strömkabel genom kupén.
Det var bakgrunden det!

Bakdörrarna... Inget oförändrat, men jag visar upp CDT Kama som sitter där i en
plywoodbaffel och spelar rätt ut i dörrn. Tänker inte göra något åt dörrsidornas
utseende heller såvida det inte ser knasigt ut med en framdörr i annat material...



Framdörren är blottad intill bara skinnet.



Framdörren dämpad med första omgången Bitumen.
Var på mekonomen och handlade asfaltsmatta. Den är relativt lätt att forma och böja
om man värmer upp den mellan skinkorna först!



Knacktestet på den andra ofärdiga dörren lät som en plåtburk, medan den dämpade
dörren är tyst och låter lika stum som när man bankar på en riktig ölmage!
Vägbruset hade jag tänkt undvika genom att dämpa dörren med ljuddämpande skummatta
från biltema. Den är inte så hejdundrans dyr och det gick inte åt så mycket. Klädde
in detaljer och plåt i denna skummatta som är väldigt behaglig att jobba med och
sitter som berget. Gör så att småprylar inte skallrar mot varandra också. Kan
rekommenderas.



Efter några svordomar lyckades jag monterade ur mittkonsolen. Kanonskönt när man
skall dra kabel bakom HU'n (Sen skall jag ju dra högtalarkabel där under också)
Lyckades hitta en massa kvitton, några tuggummin och ett par femkronor, yes! Sedan
har vi här gamla HU'n och lite kablage och skit.



Lite högtalarkabel dras längsmed mittkonsolen (Under mattan bak till baksätet) det är
2st 4mm2 till middarna och 2st 1,5mm2 till diskanterna per dörr.
Sedan ut genom dörren i kabelstrumpa! Det finns gott om plats när dörren är stängd,
så det är ingen risk att kabeln kläms. Skönhetsmiss att det inte fick plats i en
bälg, men hade inget söttre val.
Har dessutom monterat ut sätet för att lättare kunna jobba i kupén. 100
gånger lättare då man själv är smidig som en valross


-

Sedan har vi basen, Ground Zero GZRW 12" och CDT EF-kitten på 6,5" med
tillhörande diskant och filter. Samtliga elementen är välgjorda och håller fin
kondition för sitt aktuella pris. EF-kitten går lös på 1900kr styck.



Här är strömgrejerna. Säkringshållare för ANL. Inte bäst, men funkar bra!
Sedan strömkabel 50mm2 från GZ. Smidig trots grovleken.
Allt detta ligger halvinstallerat i bilen för tillfället, men passade på att fota
lite innan.



Lyckades bryta av en bult i gängorna på polskruven. Ville inte borra upp den, så jag
köpte nya på biltema... Hehe, gör inte om det Wink Dem är totalt värdelösa. Åkte ner
till den lokala bilhandlaren och köpte ett par gamla hederliga polskor som får sitta
tills jag hittar ett par jag är nöjd med.

Strömbrytare till Remote för slutstegen. Hade en brytare förut till slutstegen som
går via Remoten. Riktigt skönt faktikst. Eftersom remote-kabeln går via mitkonsolen
passade jag på att montera dubbla brytare längs vägen. Skönt att kunna ha den
flexibiliteten om man behöver.



Kirrade klart högtalarkabeln som går i slang vidare bak under mattan och upp under
baksätet.



Kupén



Drog strömkabeln genom lådan för torkarmotorn. Bästa vägen, efter nogranna
svordommar...
Det finns inte ett befintligt förbannat hål genom torpedväggen... Sad
Fram med konborren, dit med lite nipplar och en ordentligt kabelgenomföring.
Blev en skapligt bra atostrada rätt in i kupén som funkar bra.



Sedan vidare bak mot skuffen... Before... and after.
Lyckades, så klart, riva sönder ett par fästen till listen, men löste det med ett par
molly och metallbläck. Sitter fint nu. Fick även modda listen en smula för att få in
kabeln inunder. Den är på snäppet för grov för att passa på detta sättet.



A-stolpe


Säkringshållare
Först en ANL-säkring på 300A som är till för den 50mm2 strömkabeln till skuffen. Den
sitter på en plywood-platta som sitter fast på batteriet (Så jag kan skruva
säkringshållaren precis på batteriet) Lätt att byta säkring, bra överseende och
kabeln är inte mer än 30cm från polen till hållaren.
Den andra hållaren är på 30A och säkrar den 8mm2 kablen som går direkt till HU'n som
är styrt via ett relä som tar styrström från tändningen. Alltså funkar principen
precis som förut (Tändning på - HU på) men nu med ström direkt från batteriet. Vann
faktiskt 0,4 extra volt genom detta lilla ingrepp...
Inte världens viktigaste volt, men känns mer gediget och säkert.



Gamla batteriet med gamla anslutnignarna



Borrar man mycket i plåt är en konborr kanoners. Är glad över att jag har min.
Borrar rejäla hål när man behöver dem. Som det till strömkabeln t.ex.
Nu är all ström och kabeldragning klar! Houston, we've got power! Bara en lågnivå
kvar, så är allt kirrat inuti kupén och under huven. Grovjobbet är klart! Whohoo



Då går vi på dörrsidorna och börjar såga ut bafflar!
Använder 22mm MDF som jag försänker högtalargallret i. Det blir rätt stora bafflar
när man inte lägger högtalargallret utanpå baffeln, men jag tycker att det estetiska
är viktigt, och föredrag försänka galler.



Sågar ut och justera stag till bafflarna och prova ute i bilen så saker och ting
passar. Surt att plasta klart allt och upptäcka att man inte har någonstans att sitta
Smile Stolen går inte att skjuta fram i det färmsta läget, men vad fasen gör väl det Razz
Man är väl ingen pygmé.
Sen har jag bestämt mig för hur bafflarna kommer sitta, och skruvar fast allting så
det blir snyggt och riktningen på elementen blir som jag tänkt. Konstruktionen blir
stadig när man stärker upp med riktigt virke! Den bör helt klart räcka för att
fördela vibrationer och trycket bakåt i konstruktionen som kommer sitta fast i
plåten.



Allt är på plats, uppmätt och tillsågat för dubbla dörrar, så man kan återskapa det i
andra dörren. Sedan är det bara att försänka skruv, borra upp och skruva dit så det
sitter fast. Sedan använder jag glasfiberspackel så jag får det att sitta som berget.
Lite värmepistol på det så härdar det fortare.
* Notis: Aktuellt Datum är 18 Januari



Såhär kommer bafflarna att sitta, med diskanten så högt upp det nu gick. Det
estetiska är också trots allt rätt viktigt. Mellanregistret är vinklar smått uppåt,
och diskanten också.
Det är svårt att se på bilden, men bafflarna tar upp nästan hela dörren =) Diskanten
sitter högre upp än man tror, ungefär i midje/navel-höjd när man sitter ner. Det är
inte i öronhöjd, men har jag en diskant som kommer spela i a-stolpen.
Är personligen nöjd hittills och peppar peppar ta i trä, så har jag inte stött på
några missöden ännu (Förutom att jag har glasfiberspackel över hela underarmarna Razz)



Fasen vad det blåser idag!
Hur som helst så började jag dagen med en liten provspelning igen för att se att det
inte skulle låta konstigt eller att ljudbilden skulle ligga någonstans i golvet.
Kopplade in allt på HU'n och spelade lite, och konstaterade att det nog blir bra som
jag har tänkt.
Efter lite tråcklande så beslöt jag att "Såhär får det bli"!



Baffelringar utsågade till den andra dörrn är fixat.



Här är reläet till HU'n och dess 8mm2 strömkabel. Jorden sitter i chassiet bredvid
växelspaken. Satte den med en plåtskruv och den sitter kanonbra!



Då var det dags att klä in dörren och plasta den! Använder ett tyg som påminner om
fleece, men är lite tunnare och stretchigare. Det var det jag hade låg hemma, och det
får duga.
Första lagret plast är nu struket, och man går bara och väntar tills det skall torka,
så man kan börja addera glasfiber...



Dagen har ägnats åt att fixa så bilen rullar. Skall ha den imorn då semestern är slut
Sad
Men har också lagt första och andra omgången glasfiber!
Här är ett par bilder...





Ground Zero Uranium GZUA2225SQ
Lite spec. för den intresserade:
2 x 225 WRMS @ 4 ohm
2 x 375 WRMS @ 2 ohm
2 x 550 WRMS @ 1 ohm
1 x 1200 WRMS @ 2ohm
> 800 damping factor



Sista lagret plast och glasfiber läggs dit.
Sedan sågas en formanpassad bit i plywood ut och monteras dit inuti dörrsidan.
Denna plywood-skiva är anpassad så att den kan skruvas direkt i plåten i dörrn och på
så viss hålla bafflarna stadigt, stödja konstruktionen samt att lägga dörrsidan tätt
mot dörren (Och få så tät "låda" som möjligt)
Denna plywood-skiva skruvas fast med små stag mot dörrsidan, och plastas ihop med
densamma. På med lite glasfiberspackel och lite mer plast så är konstruktionen styv
och skall inte läcka för mycket luft.
Helt 100%-igt tätt kommer det inte bli, men så gott det går med tanke på dörrsidans
konstruktion. (Dörren i sig är ju öppen vid rutan och har ventilationshål, så...)
Övriga kanter och skarvar fylls ut med Fogskum (Grönt), som efter härdning lätt går
att skära till med kniv. Det hjälper till att motverka vibrationer i dörrsidan och
att öka stabiliteten.



Här är fogskummet. Apliceras med hjälp av drivgas och är kletigt och jävligt att
jobba med, men det funkar helt OK och blir som frigolit när det stelnat.
Såhär ser glasfibermattan ut. Köpt på biltema och har väldigt grova fibrer. Funkar
helt ok och är inte dyr, plus att den är lätt att få tag i.



Glasfiberspackel; Hårt och förbaskat bra i min mening. Lättare att slipa än
polyesterplast och fyller sin funktion när man skall stadga upp, spackla igen
håligeheter och fylla ut. Biltema rocks!
Har för tillfället 7,5kg spackel ligger i garaget Smile



Mer spackel!!
På med finspackel (Polyesterspackel, aka biltemas standardspackel) för att mjuka upp
formerna och dölja ojämnheter, bulor och andra snedsprång. Det är en sjuhelsikes
massa slipande då det inte går att använda elverktyg i alla lägen. Slipkloss,
smärgelduk och 2kg slipdamm i halsen Laughing
Sedan blev resultatet såhär. Mycket slipjobb kvar med grundformen är klar!
Har lagt ett lager primer bara för att lättare se alla ojämnheter.



Mer spackel och mer slipning.... flås.
I alla fall; efter 1 lager glasfiberspackel och 2 lager polyesterspackel ser det ut
såhär.
Svart plastfärg är applicerad för att åter igen se skavanker. En spackling till sen
nöjer jag mig tror jag.
Ska se om jag kan få tag i vinyl och 3M's Fastbond-lim imorn, så kanske mycket kanske
att det kan bli omklädning av dörrsidan i början av nästa vecka!?



Mer bilder på dörrsidorna i svart lack.



Normalt sett tar jag bilder i varje steg av byggprocessen, men jag har haft strul med
kameran Razz Eller strul och strul... Batterierna laddar sig tydligen inte själva
:blink:
Imorgon skall jag se om jag kan börja på med någon konstruktion för slutsteget och
hur det skall sitta i bakluckan.
Har lite olika idéer men skall helst inhandla ett par batterier först.
Tack för visat intresse!


Idag, Leverans!
De ringde från mekonomen tidigare idag och sade att jag kunde hämta mina batterier
imorgon Torsdag. Vackert!
Sen fick jag dem 100kr billigare... Wow, men det är 100 kronor närmare
världsdominans.

Sedan har det varigt en dag fylld med paket. Julafton!
Klockan 9 ringde det på mobiltelefonen och en kille från DHL ville ha vägbeskrivning.
Undrar varför tänkte jag, men kom på att Top'n Trim kör ut paket med DHL... Men den
vinylen betalade jag ju igår vid lunch :blink: ??
Hur som helst så kom vinylen och 3M limmet idag med DHL, leverat till dörren, där en
smått sliten jollek skrev på efter att ha jobbat till 3 igår natt...
Mindre än ett dygn från Helsingborg till min lilla dörr, GRATIS vid köp över 500kr.
Kungligt! Bugar och bockar Top'n Trim. Sedan tackar jag för att det blev några kronor
billigare också.
Ska ni handla stechvinyl så finns det bara ett ställe! Vackert!

I samma veva som DHL kom, damp en Paket-AVI ned med brevduvan. Från Blekinge
Bilradio.
Suveränt, tänkte jag och studsade in på postkontoret och kasserade ut 2st
kondensatorer, Batteripolskor, Säkringshållare och Kabelskor.
I vanlig ordning så lägger jag upp produktbilder:

Kondensatorer från Climax. Jäääkligt fula på bilden hos Blekinge Bilradio, men rätt
vackra i verkligheten.
Tänkte måla om dem i svart, men jag skippar det nu. Lättare att sälja sen om dem inte
är övermålade.



Prisvärd ANL-säkringshållare skrev dem på Blekinge Bilradio. Kan inte annat än hålla
med för tillfället (Har inte provat den "in action" ännu) Den innehåller
rejält med metall och håller bra kvalité.
Sedan ett säkringsblock på 4st AGU-säkringshållare med Voltmeter. Dessa Voltmeters.
Det kommer vara voltmeters på allt, hehe. Får se. Man behöver ju inte koppla in alla
voltmeters.
Den som satt på säkringsblocket gick att blocka bort. Tror jag gör så och sätter
voltmetern på ett bättre ställe.



Alla prylar plus 3M Fastbond 30.



Sedan vinylen med matchning mot den övriga inredningen. Det ser jäkligt lika ut i
mönstret.
Färgen ser lika ut på bilden, men orginal är mörkgrått. Jag valde att byta färg helt
på dörrsidan istället för att få en avvikande färg av grå. Bättre svart mot grått än
fel grå mot grå, tänkte jag.



2st Exide X-treme från Mekonomen. Gött mos som skall räcka skapligt för en som inte
spelar utan motron påslagen, även till stundande bas-uppgraderingar.
Får ju åtminstone ett batteri i skuffen vilket inte är kattpiss.




Har börjat med en konstruktion för slutstegen, batteri och kondingar till skuffen.
Byggde en låda med samma dimensioner som baslådan, så dem tillsammans är lika lång
som skuffen är bred.
Gjorde en modell i CAD på hur denna låda ser ut.






Öppningen på framsidan är till för GZ-steget som får kika ut där.
Sedan skall DLS-steget sitta under hyllan, och det extra batteriet skall stå ovanpå
hyllan.
Kondingarna skall sitta i hålen som är utsågade i en bottenplatta. Sedan sitter de
med ytterligare en hållare på den räta väggen bakom. Se följande live-bilder så
kanske poletten ramlar ner Razz

De fyra filtren får sitta åt andra hållet sen. Lodrätt istället för som på bilden,
vågrätt.
Har också planerat att få plats med kabelskor och vida böjar på kablarna, då jag vet
hur omöjligt det är om man inte får ordentlig svängradie på grova kablar.



Såhär är det tänkt att kondensatorerna skall stå. Det blir rejält stadigt!



Hyllplan i 22mm MDF, som är stadigt nog för att palla upp batteriet. Täckskivan är i
tunn spån och skall bara hålla filtren och en ANL-säkringshållare. På detta sättet
vinner jag maximalt med plats inuti lådan.



Batteriet står på hyllan på detta viset och är fastskruvat direkt i hyllan med 4
skruvar, så det kommer garanterat ingenstans, såvida man inte krockar i 200km/h. Inge
roligt att få ett batteri på 15kg i huvudet Razz



Slutstegs-"lådan" är nu fördig, slipad och även målad svart invändigt.
Har inte varit så superpetig på slipfinishen då allt ska kläs i högtalarmatta (Sån
som alla baslådor är klädda i) För att matcha inredningen och baslådan. Detta tyg är
väldigt snällt, så bara det är plant så kan man strunta i om det är små skavanker B)
Tyvärr hittade jag inte tyg av exakt samma modell jag klätt baslådan i, utan det får
bli en annan modell. Kanske att det blir en liten förgavvikelse, men vad gör väl
det...



Dåså, är lådan klädd halvvägs. Skär kryssmönster för alla öppningar och hål.



Använder häftpistol på alla ställen där det tillåts och inte syns. Häftklammorna
sätter fast tyget mer än bestämt och gör att det inte rör sig i onödan. Sedan om man
buffar omkring med denna pjäs till låda i skuffen så vill man ogärna att tyget
släpper.
Till höger syns också skarven jag gjort rätt tydligt. Eftersom jag lagt tyget
diagonalt mot varandras sömriktning kommer jag få en synlig övergång, inte synlig som
i dålig, men synlig som i att tyget reflekterar ljus olika. Absolut inget som syns i
dagsljus, endast i kamerablixtljus =) Är själv nöjd med skarven. Bättre än den på
Baslådan.
Dem kommer ju stå gavel mot gavel, så det kommer inte synas ändå Razz



Längden är precis den samma som bredden i skuffen, så det är sådan sugpassning att
jag var tvungen att fila ner en skruv för att få in den Smile
Sitter som en tjock dam med arslet i en brädrost!!



Hålet för fläkten som ska sitta i lådan. Lite cirkulation är ett måste då det blir
lite värme.
Vips så är allt klart för att fylla med hårdvara.



Klämfabriken är igång. Massor av skor som skall klämmas åt höger och vänster.
50mm2 kabel på bilden och en kabelskotång av modell "Bamse" som jag lånat
hem för ett par dagar. Klarar kablar upp till 100mm2, men jag skall klämma 50 och
25mm2. 25mm2 skall gå till båda stegen och till kondensatorerna.



Mitt strömblock med 4st AGU på 80A stycket. Räcker för dem lasterna jag använder nu.
En tjcokis till batteriet som inte passade direkt i hållaren. Fick bli lite
modifikation, men det är säkert och godkänt enligt mig själv =)



Strömblocket hittar in i lådan, och det har även DLS-steget gjort. Använder
ringkabelskor som är nedfilade en aning så dem går in i anslutningarna på steget.
Ringkabelskor släpper aldrig, vilket gör att man känner ett visst lugn mot kortis när
man döljer grejerna på detta viset.



Lock'n Load! Laddar upp kondensatorerna med det medföljande motståndet. Sedan
ansluter jag dem till batteriet. Får se om jag skall använda Voltmätarna på
kondingarna. Har redan en volmätare, och det är dumt att kasta in ännu mer
julgransbelysning =) Dock är mätarna fina och funkar fint. 12,8V vilospänning...



Dubbla batterier, dubbla säkringar... Detta är ANL säkringshållaren som skall sitta i
skuffen. Väntar med att sätta dit den tills jag har en ANL-säkring på 300A. Hade
ingen hemma.
Till vänster ses en liten sockerbit, med vardera en remotekabel till de båda
slutstegen. Lätt att ansluta sen.




Konkade ut hela latjolajbanlådan i bilen innan klockan blev för mycket. Allt är klart
och halvt anslutet.
Imorn blir det "final touch" på baksystemet, då jag vill montera det i
dagsljus.



Hoppas mina nya batteripolskor kommer med posten imorn. Då skall vi se om vi inte kan
få liv i gamla bettan, då batteriet som sitter i nu är tvärdött. Har djupurladdat det
en 3-4ggr och det är INTE nyttigt på ett hundra år gammalt batteri.


Kopplar in basen igen, då saker och ting börjar fall på plats. 4mm2 kabel till de
båda parallellkopplade spolarna.



Här är innanmätet i lådan... Rejält mycket trängre än vad jag hoppats på. Men allt
går ju att plocka isär om man skulle vilja byta kablar, säkringar eller liknande.
Insåg snabbt att det var mycket enklare att montera allt inne på rumsgolvet än ute i
bagaget... Hur som helst så måste skiten in =)
Kopplade trots allt in båda voltmätarna till Kondensatorerna. Snyggt, men lite för
pråligt. Får se hur jag gör i framtiden, men än så länge får de stå på.



Har letat ihjäl mig efter rätt polskor. Var ute efter en sort som Rockford hade förut
som var hejdundrandes bra. Fick inte napp någonstans tills jag ramlade över dessa. De
kommer från Impact och jag är mer än nöjd än så länge. Riktigt billiga var dem också,
149kr/paret får ses som ett kap. (Dessutom är dem av samma konstruktion som dem
Rockford hade)
Ska försöka skaffa fram plattstänger i koppar som skall sitta över polerna. Skall
gänga hål i stången och på så sätt få en maffig polsko =)
Hatar polskor där man sätter kablarna dirket i polskon. Väldigt osäkret i mitt tycke.
Ringkabelskor + tång ska det vara =)



Fixade även dit den bas-fjärr som följde med. Alltid lite kul att ha och impa polarna
med Razz även om jag inte använder den. Sitter i alla fall i ett fack till vänster
under ratten. Detta fack används också till etuiet till HU-fronten .



Prylarna i bagaget. Frontstycket är borttaget på GZ-steget och visar alla filter och
sånt rackel.


Rear View. Såhär ser alltså skuffen ut numer.




Än är det mycket kvar att göra, men nu när solen skiner ute och vårblommorna snart
poppar upp ur marken går saker och ting betydligt fortare Smile Måste införskaffa ett
relä och lite småpul så ska jag få in Voltmätaren som var tänkt från början samt en
fläkt.
Sedan ska jag försöka fixa allt i bagaget så den delen är klar.


Nu har bygget dragit igång igen. Har gjort 2 månaders jobb på En månad vilket innebär
en arbetsdag på 16 timmar i snitt. Det har vart en sjuklig period med extrem
byggabstinens. Dock så har jag börjat med mitt bygge igen =)
Här kommer lite bilder på vad som hänt på sistone:

10x30mm kopparskena á 50 spänn per 100mm är mycket biligare än många andra
bilstereoprodukter. En bormaskin några borrhål och en gängtapp så har man en
egendesignad produkt.
Gängtappen är en M6 vilket är lagom. Till skruvanslutnignen i batteripolen använder
jag M8.



Nu har jag byggt mina skenor för strömkabelanslutningen på batteripolen. Blev nöjd
med resultatet. Sitter som berget och ger mycket god kontakt. Dessutom är allt i
solid koppar för maximal ledningsförmåga.
Nu förstår ni kanske också varför jag var tvungen att ha en viss typ av polsko som är
plan upptill.
På besiktningen kollade de lite snett på mig när jag förklarade varför det såg ut som
det gjorde på batteriet Razz



Mätte med en Fluke-voltmeter och jämförde om det var någon skillnad mellan volmetern
i Kondensatorn. Det skillnde 0,02V kom jag fram till, och det är inte något som syns
då kondensatorns volmeter bara har 1 decimal.
Så, jodå, dem visar rätt spänning, så det tjänar till att snegla på dem när man
spelar.
Här är vad jag har för värden i bilen med avstängd och med motor påslagen. Vann 0,1V
med den nya kopparskenan på batteriet Very Happy Very Happy jämfört mot att stapla 3 kabelskor ovanpå
varandra (Provisorisk lösning som jag hade innan) 12,6V vilo och när jag krämar på en
3-400Wrms med frekvenser sjunker inte mätarna under 12,3V eller kontra 14,4V med
motorn rullandes på tomgång. Vann som sagt några decimaler hit och dit med alla
uppgraderingar.
Får se sen hur det blir när jag ska pula in betydligt mer watt...



Har laddat upp med lite härdare och asfaltsmatta, så snart bär det av med bygget
igen. Snart så blir det nog mer tid att lägga i garaget. Har också börjat snegla lite
på en ny bas... vet inte vad det kan komma att bli...



Har fixat en till ANL säkring också... Åkte till MDS för att införskaffa en säkring.
Fanns inte inne sa dem, MEN sedan hittade dem en säkring i garaget, av märket
DLS :blink: Hehe... Så, jaja, det är ju inget jag
klagar över.
Strömmen är nu komplett i bilen!


Vänster: Dekalmodd! Nu spelar bilen bättre än den gjorde innan =) Gillar
HiFi-klubbens slogans.
Höger: Ny upphängning till dörrsidan. Från små flärpar i plast till en träkloss med
dubbla borrande sexkantskruv håller för mer än bara en dörrsida. Dock kommer det vara
kinkigt med upphängningen till dörrsidan då jag inte vill att sakerna skall gå sönder
när polarna slår i dörrarna. Förutom upphängningen skruvas även dörrsidans bakstycke
rätt in i plåten, så visst borde det hålla Razz



Den andra dörrsidan ligger för kontruktion. Den är utformad på samma sätt som den
första dörrsidan frånsett något snävare vinklar på elementen (Så dem lutar mer upp
mot lyssnaren på förarplats) Det är marginellt och inget man direkt ser tydligt om
man kollar på dörrsidorna.
Plastprocessen såg ni till förra dörren så jag slänger bara upp ett par bilder på
spacklingen samt slipningen! (Sånt som är jättekul...)





Idag har jag haft riktigt godkänt väder! Gick till och med i T-tröja en stund mitt på
dagen.
Riktigt skönt att kunna ligga och rulla runt på marken utan att bli pissblöt eller
iskall.
*Notis: Aktuellt datum är 19 April

Sådär, den ena dörrsidan är som sagt klar, medan den andra har en hel del
spackel/slipjobb kvar, men formen är klar. Så pass klar att jag skall montera dit
dörrsidan och fixa ordning den bakre monteringsplattan och skruva dit ny upphängning
till dörrsidan.



Såhär ser då bakstycket ut. Det är gjort av 12mm plywood. Bakstycket skall fastas
stenhårt i dörrsidan och skruvas sedan direkt i dörrplåten. Det avlastar
upphängningarna för dörrsidan och man slipper att dörrsidan haverarer om man skulle
slänga igen dörren för hårt. Dessutom så sluter bakstycket tätt mellan dörrsida och
dörr, med skumgummimatta som tätning.



Bakstycket sättes fast i dörrplåten och sedan monterar jag dörrsidan utanpå och
skruvar den i bakstycket.



Första provmontering av dörrsidan...





Provmontering av högtalaren i ena hålet. Bara för ivrighetens skull Razz
Som jag sade och som synes, så står våren i blom här i trakterna! Fjärilen var
nyfiken på min dörrsida, eller så var han bara attraherad av polysterspacklet eller
min nya wunderbaum i bilen.



Nu är bakstycket på plats. Sitter med 5st träskruv rätt i dörrsidan.
Dessutom har jag smetat på ett halvt ton glasfiberspackel för att fylla ut och
stadga.
"Light Weight" is not an option!
För den som undrar så gick min sticksåg sönder, så jag har sågat/borrat öppningarna i
bakstycket med dosfräs istället... I nöd, krig och extrem hunger funkar allt. Vem
bryr sig om finish bakom dörrsidan!?



Lade på limmet på lördag eftermiddag kring 17:00. Penslade på relativt rikligt på
vinylet



Mycket vacker färg!
Penslade på dörrsidan också. Relativt rikligt. Limmet är dock väldigt tunnt (som
mjölk, typ) och går inte att lägga i så tjocka lager. Rätt viktigt är att det är
skapligt jämt. Luktar väldigt lite gör limmet också, så det går att hålla på
inomhus.



Söndag morgon kring 10 startade jobbet igen. Limmet hade då torkat så det är
klibbtort och mörknat lite i färgen.
Jag bar ut dörrsidan och kunde, tack vare min konstruktion, skruva fast den i en
arbetsbänk. Det gjorde det så jättemycket smidigare att jobba med.
Jag började uppe till vänster (Se bilden till vänster) och gick nedåt. Jag spånade
lite på hur jag skulle göra och insåg att det vara omöjligt att få kanten (vänster
bild) kring högtalarkanten bra p.g.a. all överflödig vinyl som blev.
Därför gjorde jag klart hela dörrsidan först, och sparade problemen till sist (Som
alla riktiga män gör). Har fått veta i efterhand att man tydligen ska börja där det
är som jävligast...
Resultatet överlag belv bra. Vinylen var verkligen magisk. Den gick att leka med över
alla former. Utan den hade det skitit sig big-time. Limmet hugger inte dirket heller
utan med lite värme och tummar så blir det riktigt bra.
Går man dessutom på med värmepistolen på vinylen (Lite lagom!) så går vinylen att
sträcka som pungskinnet i en bastu!



Nå... hur blev det då med den överflödiga vinylen!? Pja... jag är inte besviken på
hur det blev med tanke på hur jävligt det såg ut att vara! Jag kom undan med blotta
förskräckelsen =)
Vinylen blev lite utslätad (Värmde lite för mycket så mönstret försvinner, samt att
jag fick några halvstora väck)
MEN på det hela taget blev det bra. Det bästa av allt är att det inte syns ett skit
när dörren väl sitter i bilen Razz



Färdigklädd dörrsida!



Sedan tog jag in dörrsidan och vände på den för att lägga sista limmet (Så jag kunde
vika vinylen runt kanten på dörrsidan) Det tog några timmars väntan så jag åkte och
klippte gräs och bytte vinterdäcken hos morfar så länge.
När jag kom hem hade limmet torkat och jag kunde göra slutfinnishen. I min iver och
slit så tog jag inget kort under denna process. Tänkte delge det färdiga resultatet
istället...






Lite lustig form på bakkanten av dörrsidan, men det klarade vinylen av klockrent!
Bra passform blev det också mot den gamla orginal-dörrsidan.



Och, jodå, man har gott om plats kring fossingarna. Försvinner lite benutrycke, men
det är inget man störs av.
En liten vy inifrån kupén också. Rena rama arbetsplatsen runtomkring.



Sådär... Jag är själv väldigt nöjd. Kunde nog inte bli bättre än såhär. Är klart nöjd
med formen på dörren också, som visade sig gå hem rent estetiskt. Och som sagt så är
vecken borttrollade, så dem syns ju inte ändå!
Satte dit dörrsidans bakstycke med 2st genomgående bult med dubbla muttrar, samt 1st
plåtskruv. Det sitter hur stadigt som helst, även om man får be passagerare att inte
smälla i dörrarna. Stadig montering är det i alla fall.


In med gallerringen först. Den tätar kanon mot vinylet så tätningslist är
överflödig.
Kabelskor till anslutningarna som är lödda på kabeln. Lite krypslang också! Gallren
är väldigt snygga by default.



NEJ! Jäkla skit. gnuggade lite för hårt på vinylen innan den riktigt satt sig och
fick ett väck. Förbannat!
Det misstaget gör jag itne om...



Såhär ser dörrsidan ut med alla elementen istoppade.





Kan inte uttala mig om ljudet direkt såhär utan att ha andra dörren klar.
Dock låter det riktigt bra redan nu. Går att spela HÖGT med gott om midbas. Det låter
väl inte kalas när man går under 40Hz, men det klarar högtalarna av i alla fall.
Backspegeln står och vibrerar när man kör ett par sköna låtar utan HP-filter.
Dessutom älskar jag diskanten! Låter riktgit bra. Mellanregistret behöver en del
inspelning märks.

Som trådlösaren kanske listat ut så skall det in ny abs/slutsteg i skuffen på min bil. Dock har jag inte haft pengarna till det. Därför vände jag min blick väster ut över atlanten. Närmare bestämt till Sonicelectronix.com i US and A. Dom hade en del billiga grejer tänkte jag och med frakt/tull/moms inräknat så blev det inte så saftigt.

Jag kontaktade sonicelectronix med de frågor jag hade... tiden gick... svar fick jag 5 arbetsdagar senare. Aja tänkte jag, tyckte att svaren inte var så utförliga som jag hoppades, men det fick duga så jag placerade en order på ett Orion HCCA-D5000 slutsteg. Prisskillnaden mot i sverige var enorm. Närmare sagt 1/3:de del med tull/moms/frakt inräknat. Dagarna går... Inget mail ingenting. Efter ytterligare 5 dagar så får jag svar på mail om kreditkorts-verifiering. Det var på tiden! så jag skickade in kreditkort och allt till dem. Då återkommer de med ett mail som förkunnar att jag är tvungen att kontakta min bank i sverige och tillåta dem att uppge min personinformation så att sonicelectronix kan ringa och konfirmera att jag är jag. Lustigt, men sagt och gjort travar jag ner till banken. Jag får tala med en snubbe där som tycker det är underligt och att de på banken inte kan hjälpa mig med något sådant.

Jag går hem igen och skickar motvilligt ett svar till sonicelectronix om att det inte går att genomföra och de får nöja sig med den infon som de redan fått (Bild på kreditkort + ID)... 5 dagar går IGEN och jag får till svar något i stil med "bla bla bla vi behöver nummer till din bank för konfirmation". Då surnar jag till och avbeställer skiten.

Det går cirka 1 månad och jag får upp tanken igen... Hmm... måste ha ett slutsteg OCH bas. Abstinensen är påtaglig nu. Jag surfar in på caraudiosecurity.com och letar runt. Upptäcker att de också har ett Orion HCCA till förmånligt pris, bara cirka 1500-lappen dyrare fast då slipper jag tull & moms då caraudiosecurity.com ligger i England.

2 Juni beställs ett Orion HCCA och idag 10 Juni har jag det utanför dörren. Inget krångel, snabba svar via mail och behaglig betalning som det skall gå till. Ytterst nöjd med paketering och fraktkostanden var skitbillig.
För dem som funderat på caraudiosecurity.com kan jag bara ge tummen upp!
Vad slutade kalaset på?
- Orion HCCA-D5000 = €523
- Frakt = €45
------------------------------
Summa: 5 372kr inkl frakt
(Samma slutsteg inom Sverige skulle gått på drygt 13.000kr)

I samma veva, rättare sagt i Torsdags 5 Juni så beställer jag en bas också. En Ground Zero Nuclear 12" smile.gif
Ovannämnda bas befinner sig också hemma i min ägo för närvarande. Sexy!

Lite bilder kanske är i sin ordning;

Orion HCCA-D5000

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Innanmäte; Rejält med kondensatorer och en tjock nätdel. Vackert.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ytterligare någonting tjockt smile.gif

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Den nya matservisen har anlänt... eller... eller är det?
Ground Zero Nuclear GZNW 12" 2x2ohm spole

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu skall det byggas låda igen... pust smile.gif
Men det skall nog gå bra. Fick med ritningar och tips med basen, så jag vet vilken låda jag skall ha, vilken avstämning och vilken portarea. Det är bara att slita i dödsvärmen.

Spånskiva inhandlad och sågverket rullar igång. Till slut har jag fått min byggsats.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Portarna i sin prakt. Längden är 40cm + Trattar och är från Biltema fast kraftigt modifierade med ventilationsrör i plast. Jag tycker inte om avloppsrör då dom är an en annan konstruktion och av ett annat material som gör att dom är betydligt hårdare. Dessutom stämmer dessa rör överens med portens mått, så jag slipper några kraftiga kanter inuti porten. Bara såga och trycka ihop! Dock är ventilationsrören dubbelt så dyra som avloppsrören...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Skruvandet resulterar i en låda...
Jag använder sättlim istället för trälim. Sättlim tätar lådan eftersom det är tjockt och kletigt samtidigt som det fungerar som vanligt trälim. På det viset tätas lådans skarver bättre.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hål för elementet fräses, samt ett större hål för nedsänkning i baffeln.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Islagsmutter och M6-skruv räcker för att hålla elementet på plats och är lätt att ta ur lådan igen utan att smula sönder spånskivan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lådan är halvfärdig. Satte ett stag i mitten av lådan i den riktning som konen slår för att dämpa vibrationer i lådan.
Baffeln är nedsänkt. Provar med elementets monteringsring i gummi.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hål tas upp i lådan för portarna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Aeroportarna är kapade i ena kanter för att kunna läggas mot lådans vägg.
Rören skall sedan sättas fast på valfritt sätt inuti lådan och tätas mot lådan (Fast först skall lådan kläs med tyg).
Jag var tvungen att placera portarna på detta vis mot lådans botten pga. basens monteringsdjup på dryga 21cm.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lådan är på 60 liter netto med dubbla 4" rör och en längd på 40cm styck (Avstämda till cirka 40Hz).

Lite ny kabel inhandlad. Strömkabel á lá 2 Gauge = 30mm2. Sedan 4mm2 högtalarkabel till basen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Modifierad högtalaranslutning. För att hålla kabelarean så grov som möjligt satte jag parellellkopplingen av spolarna vid anslutnignsterminalen. Därmed får jag 4mm2 per spole.
Jag tillverkade också en egen säkringshållare. För tillfället sitter endbart en 250A säkring i blocket för provspelning och demo. Sen skall det sitta 130A per kabel.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dags för lite inflyttning. Har försänkt basen genom första baffeln för att försköna intrycket.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Basen fästes med M6-skruv. Sitter idiotsäkert. Dessutom är det lätt att montera ur basen flera gånger utan att förstöra spånskivan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Som det ser ut nu så tänkte jag bara visa hur dörrsida nummer två blev

Dörrsida nummer två är nu färdig. Det är ett tag sedan nu, men ville ändå att min projekttråd skall bli komplett

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Allt blev bra, förutom... sad.gif Sket sig totalt mot slutet. Inte så att jag gråter floder, men det är ändå ett ärr sad.gif
Vecken är kvar, men bulan har jag klämt dit, så det ser en aning bättre ut i alla fall från det att bilden togs.
Det syns hur som helst inte om man inte lägger sig under bilen, men endå... I övrigt blev dörren kanon!
(Det är det som är så surt med att lyckas bra med första dörrn, då skiter sig den andra...)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så här ser det ut när den är på plats.
Bilder till höger är hur skuffen ser ut idag och inleder därför också förhoppningarna om att projekttråden fortsätter wink.gif


To be continued...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Graphical Disasters by DoGo Designs
Copyright © 2005-2009 by DoGo Designs
All rights reserved